Dieta dla mężczyzny

Nie tylko kobiety podążają za trendem zdrowego odżywiania i przysłowiowego bycia fit. Mężczyźni także chcą zadbać o swoje samopoczucie i wygląd. Zwykle wynika to z dwóch pobudek: chęci zrzucenia zbędnych kilogramów lub poprawy ogólnej kondycji poprzez wdrożenie odpowiedniej diety. Jakimi zasadami powinni kierować się panowie tworząc jadłospis dla siebie?

Ciało mężczyzny znacznie różni się od kobiecej sylwetki, dlatego wymaga indywidualnego podejścia do diety. Zupełnie inne zapotrzebowanie kaloryczne posiada kobieta, a inne mężczyzna. Dodatkowo, to jak ułożona jest dieta, w dużej mierze zależy do naszego trybu życia i pracy. Jeżeli panowie wykonują pracę fizyczną i są aktywni, zapotrzebowanie kaloryczne będzie większe niż dla osoby, która pracuje przed biurkiem i z aktywnością fizyczną ma niewiele wspólnego.

Z czego powinna składać się dieta dla mężczyzny?

Dieta dla mężczyzny powinna być oparta o podstawowe zasady zdrowego żywienia tj. jedzenie małych, pełnowartościowych posiłków o regularnych porach, unikanie fast foodów i słodyczy, przyjmowanie około 2 litrów płynów codziennie, a także spożywanie owoców i warzyw.

Bardzo pomocnym narzędziem w tworzeniu jadłospisu jest piramida żywieniowa, która określa hierarchię ważności poszczególnych produktów w codziennej diecie. Podstawa to owoce i warzywa. Pod żadnym pozorem nie może zabraknąć ich w męskim jadłospisie. Drugi poziom piramidy obejmuje produkty zbożowe. Idąc dalej mamy przetwory mleczne, mięso, ryby oraz jajka i na samym końcu tłuszcze. Piramida to bardzo dobra baza do stworzenia właściwego jadłospisu na każdy dzień.   

Woda to absolutne must have każdej diety. Mężczyźni bardzo często bagatelizują ten element spożywczego menu. Należy pamiętać, że odpowiednie nawodnienie wspomaga proces trawienny, a także poprawia wygląd naszej skóry, włosów czy paznokci.

Mężczyźni powinni uwzględnić w swojej diecie białko, chociaż do tego nie trzeba ich specjalnie namawiać. Co do zasady, panowie są mięsożercami. Warto spożywać posiłki zawierające białko w stosownych ilościach, ponieważ pozwala ono panom na utrzymanie wagi.

Panowie koniecznie powinni zmienić nastawienie nie tyle do wprowadzenia owoców, co warzyw w swoje codzienne menu. Nie wiadomo skąd utarło się przekonanie, że facet to typowy mięsożerca, a rośliny w postaci owoców, warzyw to dobra przekąska dla zwierząt. Nic bardziej mylnego! Wspomniane produkty to źródło witamin i soli mineralnych, które mają pozytywny wpływ na zdrowie, samopoczucie i ogólny wygląd.

Dobre tłuszcze w postaci: awokado, orzechów czy rybich tłuszczy posiadają wiele pozytywnych właściwości - np. stanowią źródło energii dla narządów oraz tkanek, są nośnikami cennych witamin, więc mężczyźni powinni spożywać produkty bogate w zdrowe tłuszcze.

Stosowanie przez mężczyzn zdrowego jadłospisu zaowocuje znacznie lepszym samopoczuciem oraz dobrze zbudowaną sylwetką. Trzeba obalić mit, że dieta wiąże się z jedzeniem produktów, których nie lubimy. Wcale tak nie musi być – dietę można stworzyć w oparciu o ulubione artykuły spożywcze z zachowaniem zasad zdrowego odżywiania.

Zobacz również