Zdrowa dieta na cholesterol

Cholesterol dobry oraz zły są niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu, jednak mogą one być czynnikiem odpowiadającym za wystąpienie poważnych chorób układu sercowo-naczyniowego (miażdżyca, skleroza).

Czym jest cholesterol?

Cholesterol jest związkiem lipidowym, który wytwarzany jest w wątrobie, a poprzez reakcję z białkami przenosi się do innych komórek w ciele. Każdy pewnie słyszał o tzw. „dobrym" i „złym" cholesterolu. Dobry cholesterol w medycynie określany jest jako HDL, który posiada wysoką gęstość, natomiast „zły”cholesterol to LDL o niskiej gęstości. Cholesterol HDL jest kluczowym elementem w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. 

Zbyt wysokie stężenie LDL może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu, gdyż przyczynia się do osadzania złogów tłuszczu w naczyniach krwionośnych. Efekt ten określany jest jako blaszki miażdżycowe, które zwężają światło tętnic, powodując ich zapychanie. Wynikiem takiej sytuacji jest dostarczanie niewystarczającej ilości krwi do serca. Taka przypadłość w pierwszych stadiach rozwoju nie daje żadnych objawów, jednak naszą uwagę powinny zwrócić dolegliwości bólowe w klatce piersiowej oraz okolicach serca, częste zawroty głowy i uczucie ciągłego zmęczenia. Symptomy te mogą świadczyć o zmniejszeniu średnic tętnic wieńcowych, dlatego ważna jest konsultacja z lekarzem i zdrowa dieta na cholesterol.

Odpowiednia profilaktyka

Odpowiednia profilaktyka wdrożona do naszego życia może zapobiec wystąpieniu objawów podwyższonego poziomu cholesterolu, a także zminimalizować objawy u osób dotkniętych tą przypadłością. Lekarze zalecają, aby każdy wykonywał systematycznie badanie określane jako lipidogram (min. raz na 5 lat). Badanie to jest niezwykle ważne u osób, u których w rodzinie występują problemy z podwyższonym poziomem cholesterolu, prowadzących siedzący tryb życia, zmagających się z nadwagą i stosujących dietę ubogą w składniki odżywcze. W takich przypadkach zaleca się, aby oznaczenie lipidogramu było wykonywane raz w roku. Wynik badania powyżej 190 ml/dl powinien skłonić nas do zmiany sposobu odżywiania, gdyż zdrowa dieta na cholesterol jest kluczem w profilaktyce chorób serca. W sytuacji, gdy wynik ten jest znacznie podwyższony, konieczna jest konsultacja z lekarzem.

Zdrowa dieta na cholesterol, czyli jak jeść, aby ochronić nasze serce

W celu zmniejszenia poziomu trójglicerydów we krwi konieczna jest zmiana sposobu odżywiania. W tym celu należy ograniczyć produkty tj. smalec, masło, jaja, żółte sery, mięso wieprzowe oraz tłuste mleko. Produkty ciężkostrawne powinny być zastępowane chudym nabiałem, rybami, drobiem (ważne, aby nie spożywać go ze skórą), a także mlekiem sojowym. Istotne jest obniżenie ilości spożywanych węglowodanów. W diecie powinno znaleźć się pełnoziarniste pieczywo i ryż brązowy. Nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, znajdziemy w oliwie z oliwek. Jest to doskonała alternatywa dla smalcu i masła. 

Zdrowa dieta na cholesterol powinna być bogata w warzywa i owoce, a w szczególności w soję, cebulę, fasolę i paprykę. W celu zachowania odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi zaleca się codzienne spożywanie świeżych soków z czarnej porzeczki, jabłek lub pomarańczy. Zdrowa dieta na cholesterol nie wyklucza spożywania alkoholu. Sporadyczne wypicie kieliszka czerwonego wina dostarczy organizmowi flawonoidy, które zapobiegają utlenianiu się cholesterolu LDL, a także pomagają zmniejszyć ciśnienie.

Zobacz również