Jak przyspieszyć metabolizm?

Właściwa praca układu trawiennego to wypadkowa wielu czynników. Wynika ona z Twojej diety, podejmowanej aktywności fizycznej, trybu życia i używek, które stosujesz. Świetna sylwetka to pokłosie odpowiedniego przetwarzania substancji odżywczych okraszonych mocną dawką treningu. Ale praca nad metabolizmem zaczyna się w domu, gdzie pracujemy nad nawykami i sposobem w jaki się odżywiamy. Dlatego jeśli czujesz, że wypadasz z rytmu, a wygląd nie jest taki jak powinien, zastanów się, jak przyspieszyć metabolizm?

 

Źródła problemów z metabolizmem

Analizując sytuację, jak przyspieszyć metabolizm, warto rozpocząć od źródeł, w których zaczyna się jego niewłaściwe funkcjonowanie. Jeśli tylko zaczyna działać coś nie tak, od razu odbija się to na samopoczuciu i wahaniach wagi. Problemy z metabolizmem mogą mieć przyczynę w chorobach, ale bardziej prawdopodobne są elementy związane z trybem życia. Jednym z nich jest niedobór snu, który zakłóca prawidłowe działanie organizmu, rytm dobowy i zegar biologiczny, które stresują organizm i sprawiają, że ten zaczyna magazynować w trudnych czasach. Nie sprzyja temu również zła dieta - albo źle zbilansowana, albo trzymana bez odpowiedniej dyscypliny (szczególnie jedzenie pełnych posiłków i węglowodanów na noc oraz spożywanie śmieciowego jedzenia). Metabolizm ogranicza również stres i przemęczenie czy ciągłe przebywanie na diecie odchudzającej. Dodatkowo można spowolnić metabolizm brakiem lub ograniczeniem ruchu oraz brakiem odpowiedniego nawodnienia organizmu. 

Jak przyspieszyć metabolizm? Ruch na lepsze spalanie kalorii

Najbardziej skuteczną metodą w pobudzaniu metabolizmu jest aktywność fizyczna. Nie każdy rodzaj ćwiczeń zadziała jednak z taką samą skutecznością. Największe szanse powodzenia dotyczą umiarkowanej intensywności ćwiczeń, które trwają co najmniej 20 minut. Ważna jest tu również przerwa między treningami, która powinna wynosić około 20 godzin. Takie podejście, oprócz metabolizmu, pozytywnie wpływa na krążenie krwi i pobudzenie ciała do efektywnej pracy. Przy prawidłowo przeprowadzonym treningu, stan ten może utrzymywać się jeszcze przez kilka godzin po jego zakończeniu. 

Jak przyspieszyć metabolizm? Poradnik

Jeżeli zależy Ci na szybkim poprawieniu metabolizmu, wystarczy zastosować się do kilku z wymienionych działań, które powinny pobudzić Twój organizm i przynieść spodziewane efekty. Po pierwsze wyśpij się - zregenerowany organizm ma dużo większą ochotę, by działać prawidłowo. Standardem jest już wypicie na czczo wody z cytryną, która ma rozruszać układ trawienny na dzień dobry. Następny krok to porcja ćwiczeń przed śniadaniem, np. w postaci biegania lub ćwiczeń ogólnorozwojowych w domu (ćwiczenia powinny trwać około 30 min). Nie można zapominać o porannym posiłku, by mieć energię na cały dzień i nie funkcjonować do obiadu z pustym żołądkiem. Należy pilnować spożycia wody według dobowych zaleceń - chodzi o zdrowy nawyk i regularność, a nie wielkie ilości na jeden łyk. Uzupełniaj dietę o regularne porcje warzyw (do 4 na dzień) i owoców (do 3 na dzień). Na koniec - nie podjadaj i nie przejadaj się. To spore obciążenie dla ciała, które ma być pobudzane do aktywności, a nie przemęczane procesami fizjologicznymi. 

Zobacz również