Batony proteinowe dla sportowców

Batony na bazie białka zostały stworzone z myślą o osobach trenujących, jako forma szybkiej przekąski. Są na tyle popularne, że sięgają po nie również osoby trenujące rekreacyjnie oraz osoby na dietach odchudzających. Jednak pomimo wzrastającej popularności istnieje sporo wątpliwości co do tego produktu. Pytania dotyczą głównie zawartości białka, wpływu batoników na rozrost organizmu, składu i innych elementów. Batony proteinowe dla sportowców  - jak wybrać odpowiedni produkt dla siebie i jak z nich korzystać w sposób prawidłowy?

Baton proteinowy - skład i działanie

Batony proteinowe dla sportowców są promowane jako produkty wysokiej jakości oraz jako jedzenie funkcjonalne (czyli realizujące konkretny cel oprócz żywienia). W założeniu produkt ten ma wspomagać proces odchudzania, przy jednoczesnej pomocy w budowaniu masy mięśniowej. Ich główną zaletą, będącą jednocześnie motywem wielu reklam, jest łatwość w uzyskaniu porcji białka w sposób tani, szybki i smaczny. To rozwiązanie ma szybko zaspokoić głód i zrealizować część suplementacji okołotreningowej. Nie należy jednak zapominać, że oprócz białka, batony te mają dużą zawartość węglowodanów, co czyni z nich sporą bombę kaloryczną. Główną grupę konsumentów stanowią sportowcy, którzy charakteryzują się specyficznymi wymogami żywieniowymi, dopasowanymi do ich aktywności. Baton szybko dostarcza składników odżywczych i jest w stanie bardzo szybko zredukować głód, ale w dłuższej perspektywie jedzenie sporych dawek (szczególnie słabych jakościowo) batonów proteinowych może mieć też negatywne skutki. Część z nich to ryzyko wzrostu masy ciała i choroby układu trawiennego.

Batony a dieta i przyrost masy

Osoby, które miały styczność z batonami i próbują wdrożyć je w dietę, często zastanawiają się, czy baton proteinowy odpowiada za przyrost masy ciała? Jak w przypadku innych produktów żywieniowych, to zależy od tego, w jaki sposób się z nich korzysta. Pomimo, że to produkt przeznaczony do odchudzania, skład zawiera różne elementy wysokoenergetyczne.  Szybkie dostarczenie glukozy daje efekt postawienia danej osoby na nogi. Jednak z czasem zwiększa to uczucie głodu i może wywoływać problemy z cukrem. Oprócz białka batony zawierają węglowodany oraz tłuszcze trans, cukry proste i konserwanty. 

Batony proteinowe dla sportowców - czy warto?

Główna gama produktów w tej kategorii jest uzupełniona o wartościowe źródło białka w postaci białka serwatkowego lub izolatu białek. Nie może on jednak zastępować protein z naturalnej żywności, gdyż posiadają za dużo cukrów prostych oraz nasyconych tłuszczów, mających negatywny wpływ na organizm przy regularnym spożyciu. Z perspektywy sportowca powinna być to rezerwowa dawka substancji odżywczych niż zaplanowane źródło głównych składników diety. Jest to częsty wybór osób rozwijających się w dyscyplinach siłowych. Niestety dodatki w produktach tych są bardzo tuczące i należy postawić na odpowiednio zbilansowaną, indywidualną dietę. Batony powinny być spożywane po ćwiczeniach/sesji treningowej w ciągu pół godziny od zajęć i nie później niż dwie godziny od zajęć, wykorzystując naturalne procesy trawienne organizmu.

Zobacz również